Linea robogók, motorkerékpárok | kis- és nagykereskedelem

Roller

Kötelező biztosítás a mikromobilitási eszközökre

Kötelező biztosítás egyes mikromobilitási eszközökre

2024 július 16-tól bővül azoknak a járműveknek a köre, melyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. A bővítés elsősorban a mikromobilitási eszközöket (jellemzően rollereket) érint.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény 2024. április 30-án elfogadott, május 9-én kihirdetett új rendelkezései szerint. A gépjármű nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e kgfb-t kötni az adott járműre.

A törvény 3. §-ának 10. pontja szerint gépjármű:

a) minden olyan, szárazföldön, de nem sínen közlekedő, kizárólag mechanikus (tehát nem emberi vagy állati) erővel működtetett, hatósági nyilvántartásba vett vagy hatósági nyilvántartásba nem vett jármű – a kizárólag mozgáskorlátozott személyek általi használatra szánt kerekesszékes járművek, az elektromos rásegítéssel működő (pedelec) kerékpárok, valamint a mozgáskorlátozott személy által vezetett e-moped járművek kivételével –, amelynek legnagyobb tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy legnagyobb sajáttömege meghaladja a 25 kg-t és legnagyobb tervezési sebessége a 14 km/h-t, továbbá

b) minden, az a) pontban említett gépjárművel együtt használandó pótkocsi és félpótkocsi, akkor is, ha nincs a gépjárműhöz kapcsolva;

 

A MABISZ közzé tett egy tájékoztató jellegű ábrát a járművek üzembentartói, használói számára az új előírások könnyebb megértése végett.  Ezentúl tehát a gépjármű nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e kgfb-t kötni az adott járműre.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény szerint olyan gépjármű esetében, amit nem vettek hatósági nyilvántartásba (vagyis nincs rendszáma), a mindenkori használó is üzemben tartónak minősül, azaz a használónak is kötelessége meggyőződni arról, hogy a jármű rendelkezik kötelező felelősségbiztosítással.

Az igen jó kérdés, hogy mindezt a hatóság hogyan fogja ellenőrizni, amikor pont ezeknek a mikromobilitási eszközöknek többnyire semmilyen típusjóváhagyása, vagy megfelelőségi nyilatkozata nincs és a jelenlegi jogszabályi környezet alapján az sem egyértelmű, hogy a közúti közlekedésen egyáltalán részt vehetnek-e (pl. nyereg nélküli elektromos roller) és ha igen, akkor milyen feltételekkel.

kötelező biztosítás