Linea robogók, motorkerékpárok | kis- és nagykereskedelem

Linea Charger benzines robogó

Milyen üzemanyagot használjak?

Az utóbbi időben egyre inkább előtérbe kerül a közlekedés során a minél környezetbarátabb megoldások keresése.

Ennek egyik régóta használt módszere a hagyományos, benzinüzemű járművek olyan műszaki konstrukciókkal való ellátása, mely például csökkenti a jármű fogyasztását, vagy a károsanyag kibocsájtását. Ennek megfelelően ma már (elméletileg) csak olyan motorkerékpárok kerülhetnek forgalomba, melyek megfelelnek az EURO 5-ös környezetvédelmi norma előírásainak.

A károsanyag kibocsátás csökkentésének másik módja, hogy a benzin üzemanyagban növelik az etanol mennyiségét, mivel a növelt etanol tartalmú üzemanyag égése során alacsonyabb lesz a jármű szén-dioxid, nitrogén-oxid kibocsájtása, illetve a növényi eredete miatt olyan szén-dioxid kerül vissza a légkörbe, melyet a növény korábban megkötött, így részben szén-dioxid semlegesnek is tekinthető ez az üzemanyag.

Ajánlott üzemanyagok

MOL EVO 100 Benzin plus: közvetlen etanol bekeverése nélküli benzin. A technológia során kis mennyiségű etanol kerül a rendszerbe, ami jellemzően 0,5 térfogat százalék alatti.

OMV MaxMotion 100: minimális, 1% alatti etanol tartalom

SHELL V-Power Racing 100 E5: 5 % alatti etanol tartalom (az E5 jelű kútfejen lévő V-Power)

Magyar benzinkúthálózat EXTRA 100: Az etanol más növényi eredetű termékkel van helyettesítve

Milyen az új üzemanyag?

Etanolt már régóta kevertek a normál ólommentes benzinhez, de ennek mértéke 2020-ig csupán 5 % volt. 2020-tól az 5%-os mértéket megduplázták, így ma az E10 jelű benzinben 10% etanol található, ami jelentősen befolyásolja a jármű használatát.

Mi az etanol hátránya?

Az etanol előnyeiről már írtunk, ami leginkább környezetvédelmi oldalról pozitív. Ugyanakkor az etanolnak több olyan tulajdonsága is van, mely bizonyos járműveknél a korlátozott használatát teszi lehetővé.

  • Az E10 kevésbé hatékony, mint a hagyományos ólommentes benzin. Ez valamennyivel nagyobb fogyasztást eredményez, ami főleg a kisebb motorral rendelkező járműveknél érzékelhető (az etanol energia tartalma 33%-kal kisebb, mint az ólommentes benziné)
  • az etanol vízmegkötő hatása igen erős. Nagyon erőteljesen szív magában minden vizet a környezetéből, a légkörből. A megkötött víz általában az üzemanyag tartály alján halmozódik, ami motorproblémákhoz vezethet és -főleg fém tartályoknál- korróziót is okozhat.
  • az etanol olyan alkoholfajta, amely maró tulajdonságai miatt károsítja a jármű tömítéseit, műanyag alkatrészeit, de hosszabb távon a fém alkatrészeket is. Emiatt a maró hatása miatt sok régebbi típusú járműben nem is használható.
  • az üzemanyag szavatossági ideje lényegesen rövidebb (mindössze 2 hónap), mint a tiszta ólommentes benziné. Ez a motorosokat különösen kedvezőtlenül érinti általában, mivel a motorozás többnyire szezonális, így a télre letárolt járművekben az etanolos üzemanyag nagyobb eséllyel megy tönkre.

Mit használjunk a robogókhoz?

A korábban leírtak miatt alapvetően az etanol mentes benzinek használatát ajánljuk. Bár ezek 5-10%-kal drágábbak ugyan az E10-es üzemanyagoknál, de ezek teljesítménye nagyobb, a járművek kisebb fogyasztással és jobb menettulajdonságokkal fognak rendelkezni, ami eleve csökkenti a drágább üzemanyag használatból eredő többlet költséget.

Az 50 köbcentiméteres robogók többnyire karburátorosak. Az etanol nagyon hamar tönkre teszi a karburátorban található membránt és a robogó egyéb gumi és műanyag alkatrészeit. Így az etanol használata mellett magasabb karbantartási költségekkel kell számolni.

A robogó hosszabb állásásánál pedig igen könnyen tönkre mehet az etanolos benzin, ami miatt a robogó sok esetben nem is indítható, vagy ha el is indul, a motor egyenetlen járású, erőtlen lesz.

Mivel az 50-125 köbcentiméteres robogók 2-2,5 liter/100 km fogyasztásúak, ezért az üzemanyag minimális árkülönbsége sokkal kisebb problémát jelent, mint az a sok bosszúság, mely az etanolos üzemanyag használata okoz már középtávon is.