Savas akkumulátor gondozása
Az akkumulátor kiemelt szerepe
Az újabb típusú (főként EURO 4 és EURO 5 környezetvédelmi normával rendelkező járművek) motorok esetén az akkumulátor megfelelő állapota elengedhetetlen a robogó működése során. A robogó vezérlésének elektromos árammal való ellátását során korábban többnyire az alaplap látta el váltóárammal. Újabban viszont az akkumulátor látja el ezt szerepet, így annak megfelelő állapota elengedhetetlen a robogó megfelelő működéséhez.
Az akkumulátorok ára ráadásul az utóbbi időben nagymértékben megnőtt, így az sem elhanyagolható szempont, hogy az adott akkumulátort mennyi ideig tudjuk használni a robogónkban.
Milyen típusú akkumulátort használjak?
Leginkább háromféle ólom akkumulátor terjedt el a robogóknál.
Régebben a hagyományos savas akkumulátorokat használták, melyeknél az akku ólom lemezei között minden más közeg nélkül van az elektrolit. Ezek a típusok nem gondozás mentesek, hosszabb állás esetén jellemző az elektrolitban található sulfát ionok leülepedése, melynek következtében gyakran cellazárlatos lesz az akkumulátor. Mivel ma már árban alig kedvezőbbek, mint a jóval tartósabb, kevesebb gondozást igénylő AGM, vagy zselés akkumulátorok, így ezek használatát ma már nem javasoljuk.
Jóval kedvezőbb az AGM technológiával készült akkumulátor. Itt az elektrolit az olómlemezek közötti speciális hordozó közegbe kerül, és kocsonyásodik. A savval való töltést követően az akkumulátor lezárható és gondozás mentesen használható. A hordozó közeg miatt ez az akku típus már jóval kevésbé érzékeny a hosszabb ideig történő állásra.
Egyik legmodernebb ólomsavas akkumulátor technika a zselés akku. Ezek a típusok már sav nélkül (az AGM-es akkuk esetén a töltés előtt az akkut savval kell feltölteni), lezárt, gondozásmentes állapotban kerülnek forgalomba. Az elektrolit egy zselés közegben van, a felsorolt típusok közül ez a legkevésbé érzékeny a hosszabb ideig történő állásra.
Az akkuk energiasűrűsége a felsoroltakkal egyezően növekszik.
Az akkumulátorok karbantartása
A zárt, gondozásmentes akkuk használata esetén alapvetően az akkufeszültség biztosítása a legfőbb feladat. A robogó rendszeres használata esetén ez nem szokott gondot okozni, mivel a rendszeres töltésről a működő robogó gondoskodik. A probléma általában akkor jelentkezhet, ha a robogót rendszeresen ugyan, de csak néhány km-es távolságra használják, illetve ha hosszabb ideig nem használják.
Ezért időnként célszerű az akku nyugalmi feszültségét ellenőrizni és amennyiben az 1,25 V alá csökken, akkor az akkut tölteni kell (robogóink mind 12V-os rendszerűek).
Töltésnél ügyelni kell:
- hagyományos savas akkumulátoroknál ellenőrizni kell a sav szintjét, szükség esetén desztillált vízzel pótolja a hiányzó savat,
- vigye meleg helyre az akkut, vagy a robogót és csak azután kezdje meg a töltést, ha az akku a környezeti hőmérsékletre felmelegedett. Hidegben (főleg 0 fok alatti hőmérsékletnél) az akkumulátorok nem veszi fel az akku a töltést. Arra is figyelni kell, hogy hidegben az akkumulátornak jóval kisebb az energia leadási képessége.
- ügyeljen arra, hogy az akkumulátor felülete száraz legyen,
- töltéskor először az töltőt csatlakoztassa az akkusarukhoz és csak ezután kapcsolja be a töltőt (leválasztás fordítva),
- maximális töltőáram az akku kapacitásának maximum a 20-25%-a lehet! A nagyobb áramerősséggel való töltés tönkre teszi az akkut!
Az akkumulátor téli tárolása
Gyakran előfordul, hogy a robogó tulajdonosok ősszel az első rosszabb időjárás után nem használják többet a robogójukat és minden karbantartás nélkül leteszik. Az akkumulátorok ugyanakkor ugyanúgy gondozást igényelnek, mert ennek elmaradása esetén tavasszal nem fog indulni a robogó, sok esetben a kisülés miatt cellazárlatos lesz az akku és már nem is tölthető.
Ezért a téli tárolásnál mindenképpen célszerű a robogóból kivenni az akkut, meleg, száraz helyen tárolni és időnként tölteni, vagy a töltöttségi szintet ellenőrizni.
Töltésnél célszerű olyan töltőt használni, mely feszültségvezérelt (“csepptöltő”). Ezeknél a töltőknél az állás során a töltő automatikusan elvégzi a szükséges töltési folyamatokat, így emberi beavatkozás nélkül egész télen karban tartható az akku.
Elektromos robogó akkumulátor használata
A töltés folyamata
A lítium-ionos akkumulátor töltéséhez nem szükséges megvárnia, hogy az akkumulátor teljesen lemerüljön, azt bármikor töltheti.
Ha a robogó műszerfalán az alacsony akkuszint kijelzése világít, kezdje meg az akkumulátor feltöltését! |
- Kapcsolja ki a gyújtáskapcsolót.
- Csatlakoztassa a töltőt előbb a robogón lévő töltő aljzathoz, majd a hálózati feszültséghez. A könnyebb csatlakozás érdekében a biztonsági csatlakozó forgórészét elfordíthatja az óramutató járásával egyezően (ez nem szükséges, a csatlakozáskor a biztonsági reteszelés automatikusan megtörténik). Töltéshez kizárólag a gyár által forgalmazott töltőt használja!
- Ügyeljen arra, hogy a töltés során a járművet ne érje víz!
- Az akkumulátort a töltés során teljesen fel kell tölteni. Legalább havonta egy alkalommal akkor is töltse fel az akkumulátort, ha nem használja a járművet!
- Ha töltés közben az akkumulátor túlmelegedik, vagy az akkut töltő rendellenes villogást mutat, állítsa le a töltést!
- A töltési folyamat során a töltőn piros jelzőfény világít. A töltési folyamat végeztével a töltő automatikusan kikapcsol és a piros jelzőfény zöldre vált.
- A töltési folyamat végén előbb a hálózati csatlakozót távolítsa el, majd a robogón lévő töltő csatlakozót vegye le.
Figyelem!
A töltő csatlakozó eltávolításánál előbb a csatlakozó forgó részét fordítsa a jelzés irányába!
A csatlakozó biztonsági reteszeléssel van ellátva, egyszerűen nem húzható ki a töltő aljzatból!
Hideg időben az akkumulátor töltése előtt célszerű a segédmotorkerékpárt melegebb helyiségbe vinni és az akku töltését csak akkor megkezdeni, ha az felvette a környezet hőmérsékletét. Hideg akkumulátor töltése tovább tart és az akkumulátor teljesítménye a külső hőmérséklet csökkenésével kisebb
Az akkutöltő használata
- Soha ne tárolja a töltőt szabadon,
- Soha ne helyezze a töltőt, a kimeneti- és a bemeneti tápkábeleket nedves helyre, ne kezdjen a töltéshez nedves kézzel,
- Ne használja a töltőt hibás vezetékekkel,
- Ne próbálja erősen csatlakoztatni a töltőt a töltési aljzathoz,
- Ne takarja le a töltőt töltés közben és ne helyezze tűző napra! A töltés során a töltő melegedik. A túlmelegedés ellen a töltő ventilátora védi a készüléket. Mindig biztosítsa, hogy a levegő áramlás megfelelő legyen a hűtéshez.
Az hálózati feszültség ingadozások, a hálózati túlfeszültség által okozott károk elleni védelem érdekében javasoljuk, hogy a töltő váltakozó áramú tápkábelét túlfeszültség elleni védelemmel ellátott aljaztba helyezze, vagy olyan vezeték hosszabbítót használjon, melyek túlfeszültség elleni védelemmel ellátottak. A túlfeszültség okozta károkra nem terjed ki a jótállási kötelezettség!
A jármű áramtalanítása
Az ülés alatt található központi kapcsolóval a teljes jármű áramtalanítható. Az áramtalanító kapcsolót ajánlatos használni, ha:
- szállítja a járművet,
- hosszabb ideig nem kívánja használni,
ezzel csökkenti az akkumulátor energia veszteségét.
Ajánlott üzemanyag
Üzemanyag használat
A benzines segédmotorkerékpár tartósan csak a maximum 5% etanolt tartalmazó üzemanyaggal használható. Jelenleg az általánosan használt E10 (95-ös oktánszámú) üzemanyag etanol tartalma ennél nagyobb. A magas etanol tartalom hosszú távon károsítja.. A tömítések, műanyagok és fémek hosszabb ideig tartó használat mellett károsodhatnak a bioetanol maró tulajdonságai miatt. Az üzemanyag higroszkópos, ami azt jelenti, hogy vizet vesz fel a légkörből, ami kondenzációhoz vezet az üzemanyagtartályokban, ha az autó hosszabb ideig használaton kívül marad.
A jármű tartós használatához emiatt az etanol mentes benzinek ajánlottak!
Bővebb információ a blog cikkek között.
Jótállási feltételek- benzines robogók
Általános tudnivalók:
Az el Mundo Kft (9700 Szombathely, Puskás Tivadar utca 3. (továbbiakban importőr) ezúton vállal térítésmentes garanciát a fogyasztó részére felmerült meghibásodás elhárításáért a megállapodott jótállási határidőn belül, amennyiben az új termék vonatkozásában anyag- vagy gyártási meghibásodás kerül megállapításra. Amennyiben a termék a jótállási határidőn belül kerül eladásra, úgy az alábbi szabályok lépnek hatályba saját hatályuk mértékében, illetve hivatkozhatók a tulajdonjog átruházását követően.
A jótállási időszak hatálya:
36 hónap a 151/2003 (IX.22) Korm. rendelet, valamint az 1999/44/EK EC szabálynak megfelelően.
A jótállási időszak kezdete:
- A fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása,
- Az üzembe helyezés napja
- Kötelező jótállás a Magyarország területén érvényes
Miután a meghibásodásra fény derült, a jótállással kapcsolatos követeléseket haladéktalanul az engedélyes importőr márkakereskedő felé szükséges benyújtani és minden esetben a jótállási határidő lejártát megelőzően.
A jótállás hatályos, amennyiben az anyag- vagy gyártáshibát a meghibásodás okaként határozza meg az alábbi körülmények vagy feltételek teljesülésével:
- Importőr, vagy annak márkakereskedője szállította le a terméket a gyártó vezérelveinek megfelelően, A termék az Importőr, valamint a fogyasztó közötti jogviszony keretében került értékesítésre. A jótállásból eredő jogokat a fogyasztási cikk tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak minősül.
- A jármű átadásra került, a vásárolt termék megfelelő leszállítását és hibamentes állapotát az importőr engedélyes márkakereskedő jótállási dokumentumon elhelyezett aláírása és bélyegzője erősítette meg,
- A jótállási időszak megkezdésének regisztrálása oly módon történt meg, hogy azt a márkakereskedő haladéktalanul lejelentette az importőr felé,
- Az elrendelt és már elvégzett időszakos felülvizsgálat(ok) a gyártási vezérelveknek megfelelően került(ek) elvégzésre az importőr eredeti cserealkatrészeinek és kiegészítőinek felhasználásával és annak elvégzését a jótállási és szervizkönyvben-, valamint az erre a célra létrehozott elektronikus felületen a márkakereskedő, márkaszerviz az elvégzést követően lehetőleg azonnal, de maximum 5 napon belül rögzítette.
- A jármű a sorozatgyártásnak megfelelő állapotában van és azt az importőr által nem ellenőrzött, vagy általa ki nem adott kiegészítőkkel és alkatrészekkel nem módosították vagy szerelték fel.
Újabb cserék, szervizelés, vagy a meghibásodott alkatrészek javítása, illetve a munkavégzés költségeinek átvétele útján történő következő fejlesztések a vonatkozó technikai-műszaki feltételeknek megfelelően, illetve az importőrrel való konzultációt követően végezhetőek el. A visszajuttatott alkatrészek cseréjéről vagy javításáról az importőr saját kötetlen megítélése alapján hoz döntést. Amennyiben bármely kétség merül fel egy adott meghibásodás jelenlétével kapcsolatban, vagy amennyiben vizuális vagy anyagjellegű ellenőrzés elvégzésére van szükség, úgy az importőr jogosult a meghibásodott alkatrészt bekérni vagy felhatalmazni egy importőr specialistát a meghibásodás okainak feltárására. Egy adott jótállási eset következtében kicserélt bármely alkatrész továbbra is az importőr tulajdonát képezi – amennyiben az adott követelés alátámasztására / bizonyításra került.
Jelen garanciavállalás nem befolyásolja a vásárló és az illetékes engedélyes márkakereskedő között létrejött vásárlási megállapodással kapcsolatban a vásárló részéről felmerülő jótállási követeléseket.
Az importőr nem kötelezhető cserére az alábbi körülmények között:
- Nem megfelelő kezelést, a kezelési útmutató vagy az üzembe helyezési utasítások figyelmen kívül hagyását vagy túlerőltetést követően.
- Nem megfelelő üzemanyag, kenőanyag használata, valamint az üzemanyag minőségromlása miatt keletkezett károkra.
- Motorsportokon vagy versenyeken való részvételt követően.
- Ha a gyártó által meghatározott szervizelési időszakok tűréshatárait túllépték, vagy az egyes alkatrészekre előírt csere intervallumok nem kerültek betartásra.
- Ha a terméket a normál (hétköznapi) használattól eltérően használják. Ide tartozik különösen a futárszolgálati tevékenység, üzletszerű kölcsönzés (bérbeadás), oktatási tevékenység. A használat nem minősül normál használatnak, ha a várható éves futásteljesítmény időarányosan meghaladja a 10 000 km/év mértéket.
- Törés, só, vegyi anyag, vagy egyéb más környezeti behatás által okozott külső behatásokból eredő festési vagy korróziós hibák, vagy nem megfelelő tartósító szerekkel és anyagokkal történő nem megfelelő tisztítási eljárás esetén.
- Az alábbi alkatrészek természetes vagy korai kopása esetén: akkumulátorok, fékbetétek, féktárcsák, tengelykapcsolók, gömbfejek, szilentek, nyeles tengelyek, szűrők, izzószálas lámpák, láncok és lánckerekek, üzemanyag csövek, kuplungtárcsák, légcsövek és egyéb gumi alkatrészek, abroncsok, kábeltárcsák, biztosítékok, hajtószíjak, gyertyacsatlakozók.
- Jelen jótállás nem fedezi a kopó alkatrészek (pl. gumiabroncs, meghajtóláncok, fékbetétek, gyertyák, szűrők stb.) normális elhasználódását, valamint a szervizalkatrészek cseréjét.
- Az akkumulátor rendszeres karbantartásának elmulasztásából eredő meghibásodások estén. Az akkumulátor mélykisülése maradandó károsodást okoz, melyre a jótállás nem érvényes. Ennek megelőzése érdekében szükséges az akkumulátor töltöttségét folyamatosan ellenőrizni és szükség esetén az utántöltést elvégezni.
- A használat olyan szabályszerű jelei esetén, melyek a különböző alkatrészek beszabályozásából erednek, és nem korlátozzák a termék teljesítmény kapacitását.
- Esztétikai jelenségek, melyek nem, vagy csak csekély mértékben korlátozzák a termék teljesítmény kapacitását (például, rejtett, vagy elhanyagolható repedés / hézag, zaj, rezgés, olajfolyás), illetve nem befolyásolja hátrányosan a rendeltetésszerű használatot.
- Olajok, kenőanyagok, műszaki folyadékok (mint például radiátor hűtőfolyadék, akkumulátor sav, fékfolyadék), tisztító szerek, tömítők és ellenőrző alkatrészek esetében.
- A nem az importőr által forgalmazott alkatrészektől és az előírásoktól eltérő hibás alkatrész beépítésből eredő meghibásodások esetén.
- Azokra az alkatrészekre, amelyeket nem az importőr szállított..
- Ha a meghibásodást rendeltetéstől eltérő használat, ütközés, baleset okozta; annyiban és arra a részre szűnik meg a jótállás, amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat, ütközés, baleset a meghibásodással okozati összefüggésben van.
- Ha a motorkerékpár motorszáma, alvázszáma nem azonosítható, vagy nem egyezik a jótállási jegyen található számmal.
- Ha a meghibásodást elemi kár okozta.
- Ha a motorkerékpárt üzletszerűen kölcsönzik vagy oktatásra használják.
- A meghibásodás bejelentésének késedelmével összefüggésben álló javításra, alkatrészcserére, költségekre és károkra.
További jogok nem érvényesíthetők a cseredarabok El Mundo Kft. általi leszállításának vonatkozásában.
Vevő kötelezettségei
- A járművet a jótállási feltételeknek és a használati útmutatónak megfelelően használni,
- Az előírt időszakos szervizeket a megadott határidőig –saját költségére- elvégeztetni,
- A hiba észlelésétől számított lehető legrövidebb időn belül jelezni Importőr felé a hibajelenséget.
A jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő jogait nem érinti. Fogyasztó jogvita esetén a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.
Importőr jelen jótállási jegy mellékleteként magyar nyelvű kezelési útmutatót ad át a fogyasztóknak, mely elérhető a www.lineamotor.hu weboldalon is.. Kérjük, hogy az egyes termékekhez kapcsolódó kezelési/karbantartási előírásokat gondosan tanulmányozzák, mivel a nem megfelelő kezelés miatti meghibásodás a jótállási kötelezettség megszűnését vonhatja maga után.
Szervizfüzet egyidejűleg az átadási dátum igazolása, ami a szavatossági idő kezdete járművére. A szavatossági igény érvényesítésének alapfeltétele, hogy a jótállási időszak kezdetéről a forgalmazó importőrt az adásvételt követő 3 munkanapon belül tájékoztassa, valamint a szervizigazolások az előírt karbantartási feladatoknak megfelelően igazolva legyenek Megfelelő igazolásnak tekinthető, ha:
- márkakereskedő az elvégzett szervizeket elektronikusan lejelenti importőr részére az általa használt rendszereken keresztül,
- fogyasztó számlával, valamint a szervizfüzetben történő bejegyzéssel igazolja a kötelező szervizek elvégzését.
Szerviz időszakok általános áttekintése
Szerviz |
Robogó |
ATV |
Első átvizsgálás | 500 km, de maximum 6 hónap az átadástól számítva | 1. hónap |
Második átvizsgálás | 1 000 km, de maximum 6 hónap az első átvizsgálástól számítva | 3. hónap |
Harmadik átvizsgálás | 3 000 km, de maximum hat hónap a második átvizsgálástól számítva | 6. hónap |
Továbbiakban | 3000 km-enként, de maximum hat hónap az előző átvizsgálástól számítva | hat havonta |
Szervizek egyes típusainak a leírása a szerviz típusok leírása fül alatt található.
Üzemanyag használat
A benzines segédmotorkerékpár tartósan csak a maximum 5% etanolt tartalmazó üzemanyaggal használható. Jelenleg az általánosan használt E10 (95-ös oktánszámú) üzemanyag etanol tartalma ennél nagyobb. A magas etanol tartalom hosszú távon károsítja.. A tömítések, műanyagok és fémek hosszabb ideig tartó használat mellett károsodhatnak a bioetanol maró tulajdonságai miatt. Az üzemanyag higroszkópos, ami azt jelenti, hogy vizet vesz fel a légkörből, ami kondenzációhoz vezet az üzemanyagtartályokban, ha az autó hosszabb ideig használaton kívül marad.
A jármű tartós használatához emiatt az etanol mentes benzinek ajánlottak!
Akkumulátor kezelés
Az akkumulátorok kezeléséről és téli tárolásáról az ügyfeleinknek szóló https://lineamotor.hu/ugyfel-informaciok/ oldalon belül talál részletes tájékoztatást a benzines robogók savas-, valamint az elektromos robogók lítiumos akkumulátorához. Blog cikkek között is részletesen foglalkozunk az akkumulátorok helyes kezelésével.
Műszaki információk
A járművek kezelésével kapcsolatos aktuális információkat találnak a https://lineamotor.hu/blog weboldalon. Kezelési útmutatók kötelező szervizekkel kapcsolatos kiegészítő információk a www.lineamotor.hu weboldal lábléc menü „Ügyfél információk” pont alatt találhatóak.
Egyes kopó-, fogyó alkatrészek ellenőrzési feladatai
Gumiabroncs, felni | Vezetési stílustól, terheléstől és a guminyomástól függően jelentős eltérések lehetnek a gumik kopásában. A robogó téli használata esetén különösen ügyelni kell az vegyi anyagok hatására (pl. útsó), a karbantartás ilyen esetben gyakrabban szükséges. |
Olajok | Olajszinteket (főként a motorolaj szintjét) használat során is szükséges időnként ellenőrizni, szükség esetén az utántölteni. |
Teleszkópok | Útviszonyok függvényében jelentősen rövidülhet az élettartam. Ellenőrzés minden időszakos vizsgálat alkalmával. |
Fék alkatrészek | Vezetési stílus, rossz minőségű utak használata mellett (pl. földutak) jelentős élettartam rövidülés is előfordulhat |
Szűrők | Poros útviszonyok melletti használat során gyakoribb ellenőrzés szükséges |
Akkumulátor | Rendszeres karbantartás elmulasztása esetén az akkumulátor élettartama (főleg savas akkumulátorok esetén) jelentősen lerövidül, akár néhány hónapra |
Motorblokk alkatrészek | Állandó maximális terhelésű használat mellett (amennyiben a motor fordulatszáma tartósan és jelentősen meghaladja a gyár által előírt mértéket) az egyes alkatrészek élettartama jelentősen csökken. |
Lámpák, elektromos rendszer, tömítések | Ellenőrzés időszakos vizsgálatok alkalmával. A járművet nem mossa magas nyomású mosóval! |
Légszűrő, olajszűrő | Ellenőrzés és tisztítás a karbantartási táblázat szerint. |
Bowdenek | Erőteljes igénybevétel esetén akár egy éven belül elhasználódhat, ellenőrzés, karbantartás időszakos szervizeknél |
Variátor, hajtószíj, kuplung | Vezetési stílus függvényében, állandó maximális terhelés esetén idő előtti kopás felléphet. ne használja tartósan 45 km/h sebesség felett a járművet! |
Kipufogórendszer | Rendszeres téli, havas, sózott úton történő használat esetén idő előtt korrodálódás figyelhető meg. |
Időszakos karbantartási előírások
E: ellenőrzés; T: tisztítás, CS: csere
500 km 6 hónap |
1000 km + 6 hónap |
3000 km + 6 hónap |
6000 km + 6 hónap |
12000 km +12 hónap |
|
Levegő szűrő betét | E | CS | CS | CS | |
Olaj szűrő | T | T | T | T | CS |
Olajcsere | CS | CS | CS | CS | CS |
Üzemanyag szűrő | E | CS | CS | CS | |
Gyújtógyertya (km szerint) | E | CS | CS | ||
Szelephézag ellenőrzés | E | E | E | E | E |
Hátsó hajtás olaj | CS | E | CS | CS | |
Hajtószíj | E | CS | CS | ||
Variátor (km szerint) | E | C | CS | ||
Kuplung (km szerint) | E | E | CS | ||
Fékolaj | E | E | E | CS | E |
Fékrendszer | E | E | E | E | E |
Fékbetét (km szerint) | E | CS | CS | ||
Futómű | E | E | E | E | E |
Futómű csapágyak (km szerint) | E | E | CS | ||
Akkumulátor | E | CS | |||
Vezérmű lánc és vezetők | CS | ||||
Kompresszió vizsgálat | E | ||||
Teleszkópok, futómű | E | E | E | E | E |
Bowdenek | E | E | T | T | CS |
Jótállási feltételek- elektromos robogók
Általános tudnivalók:
Az el Mundo Kft (9700 Szombathely, Puskás Tivadar utca 3. (továbbiakban importőr) ezúton vállal térítésmentes garanciát a fogyasztó részére felmerült meghibásodás elhárításáért a megállapodott jótállási határidőn belül, amennyiben az új termék vonatkozásában anyag- vagy gyártási meghibásodás kerül megállapításra. Amennyiben a termék a jótállási határidőn belül kerül eladásra, úgy az alábbi szabályok lépnek hatályba saját hatályuk mértékében, illetve hivatkozhatók a tulajdonjog átruházását követően.
A jótállási időszak hatálya:
36 hónap a 151/2003 (IX.22) Korm. rendelet, valamint az 1999/44/EK EC szabálynak megfelelően.
A jótállási időszak kezdete:
- A fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása,
- Az üzembe helyezés napja
- Kötelező jótállás a Magyarország területén érvényes
Miután a meghibásodásra fény derült, a jótállással kapcsolatos követeléseket haladéktalanul az engedélyes importőr márkakereskedő felé szükséges benyújtani és minden esetben a jótállási határidő lejártát megelőzően.
A jótállás hatályos, amennyiben az anyag- vagy gyártáshibát a meghibásodás okaként határozza meg az alábbi körülmények vagy feltételek teljesülésével:
- Importőr, vagy annak márkakereskedője szállította le a terméket a gyártó vezérelveinek megfelelően, A termék az Importőr, valamint a fogyasztó közötti jogviszony keretében került értékesítésre. A jótállásból eredő jogokat a fogyasztási cikk tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak minősül.
- A jármű átadásra került, a vásárolt termék megfelelő leszállítását és hibamentes állapotát az importőr engedélyes márkakereskedő jótállási dokumentumon elhelyezett aláírása és bélyegzője erősítette meg,
- A jótállási időszak megkezdésének regisztrálása oly módon történt meg, hogy azt a márkakereskedő haladéktalanul lejelentette az importőr felé,
- Az elrendelt és már elvégzett időszakos felülvizsgálat(ok) a gyártási vezérelveknek megfelelően került(ek) elvégzésre az importőr eredeti cserealkatrészeinek és kiegészítőinek felhasználásával és annak elvégzését a jótállási és szervizkönyvben-, valamint az erre a célra létrehozott elektronikus felületen a márkakereskedő, márkaszerviz az elvégzést követően lehetőleg azonnal, de maximum 5 napon belül rögzítette.
- A jármű a sorozatgyártásnak megfelelő állapotában van és azt az importőr által nem ellenőrzött, vagy általa ki nem adott kiegészítőkkel és alkatrészekkel nem módosították vagy szerelték fel.
Újabb cserék, szervizelés, vagy a meghibásodott alkatrészek javítása, illetve a munkavégzés költségeinek átvétele útján történő következő fejlesztések a vonatkozó technikai-műszaki feltételeknek megfelelően, illetve az importőrrel való konzultációt követően végezhetőek el. A visszajuttatott alkatrészek cseréjéről vagy javításáról az importőr saját kötetlen megítélése alapján hoz döntést. Amennyiben bármely kétség merül fel egy adott meghibásodás jelenlétével kapcsolatban, vagy amennyiben vizuális vagy anyagjellegű ellenőrzés elvégzésére van szükség, úgy az importőr jogosult a meghibásodott alkatrészt bekérni vagy felhatalmazni egy importőr specialistát a meghibásodás okainak feltárására. Egy adott jótállási eset következtében kicserélt bármely alkatrész továbbra is az importőr tulajdonát képezi – amennyiben az adott követelés alátámasztására / bizonyításra került.
Jelen garanciavállalás nem befolyásolja a vásárló és az illetékes engedélyes márkakereskedő között létrejött vásárlási megállapodással kapcsolatban a vásárló részéről felmerülő jótállási követeléseket.
Az importőr nem kötelezhető cserére az alábbi körülmények között:
- Nem megfelelő kezelést, a kezelési útmutató vagy az üzembe helyezési utasítások figyelmen kívül hagyását vagy túlerőltetést követően.
- Az akkumulátor nem megfelelő töltése esetén, ide értve a nem eredeti töltő használatát, túlfeszültség ellen nem védett töltő aljzaton (vagy hosszabbítón) keresztüli töltést.
- Ha az akkumulátor nem megfelelő kezelése esetén: sérülés; az akku vízzel, vagy bármely más folyadékkal érintkezik; nem megfelelő téli tárolás, akku mélykisülése; tartósan -10 alatti, vagy +50 celsius fok feletti hőmérsékletnek van kitéve, az akku nem megfelelően van a járműbe szerelve.
- Ha a gyártó által meghatározott szervizelési időszakok tűréshatárait túllépték, vagy az egyes alkatrészekre előírt csere intervallumok nem kerültek betartásra.
- Ha a terméket a normál (hétköznapi) használattól eltérően használják. Ide tartozik különösen a futárszolgálati tevékenység, üzletszerű kölcsönzés (bérbeadás), oktatási tevékenység. A használat nem minősül normál használatnak, ha a várható éves futásteljesítmény időarányosan meghaladja a 10 000 km/év mértéket.
- Törés, só, vegyi anyag, vagy egyéb más környezeti behatás által okozott külső behatásokból eredő festési vagy korróziós hibák, vagy nem megfelelő tartósító szerekkel és anyagokkal történő nem megfelelő tisztítási eljárás esetén.
- Az alábbi alkatrészek természetes vagy korai kopása esetén: akkumulátorok, fékbetétek, féktárcsák, tengelykapcsolók, gömbfejek, szilentek, nyeles tengelyek, szűrők, izzószálas lámpák, láncok és lánckerekek, üzemanyag csövek, kuplungtárcsák, légcsövek és egyéb gumi alkatrészek, abroncsok, kábeltárcsák, biztosítékok, hajtószíjak, gyertyacsatlakozók.
- Jelen jótállás nem fedezi a kopó alkatrészek (pl. gumiabroncs, meghajtóláncok, fékbetétek, gyertyák, szűrők stb.) normális elhasználódását, valamint a szervizalkatrészek cseréjét.
- Az akkumulátor rendszeres karbantartásának elmulasztásából eredő meghibásodások estén. Az akkumulátor mélykisülése maradandó károsodást okoz, melyre a jótállás nem érvényes. Ennek megelőzése érdekében szükséges az akkumulátor töltöttségét folyamatosan ellenőrizni és szükség esetén az utántöltést elvégezni.
- A használat olyan szabályszerű jelei esetén, melyek a különböző alkatrészek beszabályozásából erednek, és nem korlátozzák a termék teljesítmény kapacitását.
- Esztétikai jelenségek, melyek nem, vagy csak csekély mértékben korlátozzák a termék teljesítmény kapacitását (például, rejtett, vagy elhanyagolható repedés / hézag, zaj, rezgés, olajfolyás), illetve nem befolyásolja hátrányosan a rendeltetésszerű használatot.
- Olajok, kenőanyagok, műszaki folyadékok (mint például a fékfolyadék), tisztító szerek, tömítők és ellenőrző alkatrészek esetében.
- A nem az importőr által forgalmazott alkatrészektől és az előírásoktól eltérő hibás alkatrész beépítésből eredő meghibásodások esetén.
- Azokra az alkatrészekre, amelyeket nem az importőr szállított.
- Ha a meghibásodást rendeltetéstől eltérő használat, ütközés, baleset okozta; annyiban és arra a részre szűnik meg a jótállás, amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat, ütközés, baleset a meghibásodással okozati összefüggésben van.
- Ha a jármű motorszáma, alvázszáma nem azonosítható, vagy nem egyezik a jótállási jegyen található számmal.
- Ha a meghibásodást elemi kár okozta.
- Ha a járművet üzletszerűen kölcsönzik vagy oktatásra használják.
- A meghibásodás bejelentésének késedelmével összefüggésben álló javításra, alkatrészcserére, költségekre és károkra.
További jogok nem érvényesíthetők a cseredarabok El Mundo Kft. általi leszállításának vonatkozásában.
Vevő kötelezettségei
- A járművet a jótállási feltételeknek és a használati útmutatónak megfelelően használni,
- Az előírt időszakos szervizeket a megadott határidőig –saját költségére- elvégeztetni,
- A hiba észlelésétől számított lehető legrövidebb időn belül jelezni Importőr felé a hibajelenséget,
A jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő jogait nem érinti. Fogyasztó jogvita esetén a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.
Importőr jelen jótállási jegy mellékleteként magyar nyelvű kezelési útmutatót ad át a fogyasztóknak, mely elérhető a www.lineamotor.hu weboldalon is. Kérjük, hogy az egyes termékekhez kapcsolódó kezelési/karbantartási előírásokat gondosan tanulmányozzák, mivel a nem megfelelő kezelés miatti meghibásodás a jótállási kötelezettség megszűnését vonhatja maga után.
Jelen szervizfüzet egyidejűleg az átadási dátum igazolása, ami a szavatossági idő kezdete járművére. A szavatossági igény érvényesítésének alapfeltétele, hogy a jótállási időszak kezdetéről a forgalmazó importőrt az adásvételt követő 3 munkanapon belül tájékoztassa, valamint a szervizigazolások az előírt karbantartási feladatoknak megfelelően igazolva legyenek Megfelelő igazolásnak tekinthető, ha:
- márkakereskedő az elvégzett szervizeket elektronikusan lejelenti importőr részére az általa használt rendszereken keresztül,
- fogyasztó számlával, valamint a szervizfüzetben történő bejegyzéssel igazolja a kötelező szervizek elvégzését.
Szerviz időszakok általános áttekintése
Szerviz | |
Első átvizsgálás | 1000 km, de maximum 6 hónap az átadástól számítva |
Második átvizsgálás | 3 000 km, de maximum 12 hónap az első átvizsgálástól számítva |
Továbbiakban | 3 000 km-enként, de maximum 12 hónap az előző átvizsgálástól számítva |
Akkumulátor kezelés
Az akkumulátor zárt rendszerű, a rendszeres töltésen kívüli gondozást nem igényel. Az akkumulátor élettartamát a nem megfelelő kezelés jelentősen befolyásolja. Az akku által felvett és leadott áram mennyiség a hőmérséklet függvényében változik. Az akku töltését nem érdemes hideg időben megkezdeni. Ilyen esetekben célszerű az akkut eltávolítani a járműből, szobahőmérsékletű helyen rövid ideig tárolni és csak a felmelegedés után megkezdeni az akku töltését.
Egy lítium-ion akkumulátor 40-80 százalékos töltöttségi szinten érdemes használni és érdemes elkerülni azt, hogy az akku kapacitása a 30%-os érték alá csökkenjen.
Az akkumulátorok kapacitása csökken, ha túl sok ideig maradnak a töltőkészülékben, hiszen éppen a töltés utolsó szakasza a legmegterhelőbb. Csepptöltés felesleges alkalmazni, mert a lítium cella nem képes elviselni a túltöltést! Ehelyett időszakonként (körülbelül három hetente) célszerű egy teljes töltési ciklust végig vinni, mely tartalmazza a záró töltést, ami pótolja az akku kismértékű önkisülését.
Az akkut célszerű 15-20 celsius fok közötti, száraz helyiségben kell tárolni, napfénytől és közvetlen hőtől pedig óvni kell.
Soha nem szabad az akkukat hideg, tartósan 0 fok alatti helyiségben tárolni! Tárolás előtt az akkut teljes töltési ciklussal fel kell tölteni és az akkufeszültséget a mélykisülés elkerülése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell! Az akku újra használata előtt egy teljes töltési ciklust el kell végezni.
Az akkumulátorok kezeléséről és téli tárolásáról az ügyfeleinknek szóló https://lineamotor.hu/litium-akkumulatorok-kezelese oldalon belül ( a weboldal blog bejegyzései között) talál részletes tájékoztatást. Kérjük, feltétlen olvassa el a weboldalon közzétett részletes tájékoztatót is.
Műszaki információk
Egyes kopó-, fogyó alkatrészek ellenőrzési feladatai:
Gumiabroncs, felni | vezetési stílustól, terheléstől és a guminyomástól függően jelentős eltérések lehetnek a gumik kopásában. A robogó téli használata esetén különösen ügyelni kell az vegyi anyagok hatására (pl. útsó), a karbantartás ilyen esetben gyakrabban szükséges. |
Fékolaj | Olajszinteket használat során is szükséges időnként ellenőrizni, szükség esetén az utántölteni. |
Teleszkópok | Útviszonyok függvényében jelentősen rövidülhet az élettartam. Ellenőrzés minden időszakos vizsgálat alkalmával. |
Fék alkatrészek | Vezetési stílus, rossz minőségű utak használata mellett (pl. földutak) jelentős élettartam rövidülés is előfordulhat |
Akkumulátor | Rendszeres karbantartás elmulasztása esetén az akkumulátor élettartama jelentősen lerövidül. |
Lámpák, elektromos rendszer, tömítések | Ellenőrzés időszakos vizsgálatok alkalmával. A járművet nem mossa magas nyomású mosóval! |
Időszakos karbantartási előírások
E: ellenőrzés; T: tisztítás, CS: csere
1 000 km
6 hónap |
3 000 km
+ 12 hónap |
6 000 km
+ 12 hónap |
9 000 km
+12 hónap |
|
Kezelőszervek, kormány | E | E | E | E |
Világító- fényjelző berendezések | E | E | E | E |
Fékolaj | E | CS | E | CS |
Fékrendszer | E | E | E | E |
Fékbetét (km szerint) | E | CS | CS | CS |
Futómű | E | E | E | E |
Futómű csapágyak (km szerint) | E | E | CS | |
Akkumulátor | E | E | E | E |
Teleszkópok, futómű | E | E | E | E |
Az előírt szervizek időpontjai km, vagy idő függvényében (amelyik hamarabb bekövetkezik).
Fékfolyadék: DOT4 0,1L
Szerviz típus leírások
Az alábbiakban bemutatjuk az egyes szerviz típusok jellemzőit. Az egyes típus kategóriák az aktuális km, az utolsó szerviz km óra állása, az utolsó szerviz (vagy az átadási idő) és a szerviz rögzítés ideje között eltelt idő függvénye (az idő-km közötti kapcsolat minden esetben “és” jellegű, tehát az adott szerviz típushoz mindkét feltételnek egyszerre teljesülnie kell).
A határadatok vizsgálata során km esetén +100 km túlfutást, az idő esetén +1 hét eltérést engedünk (tehát pl. 600 km esetén még engedi a lenti típusok közül az 1-es típusú szervizt is).
1-es típusú szerviz
Szerviz határadatok: maximum 500 km vagy 6 hónap az átadástól számítva.
Ebbe a szervizbe kerülnek automatikusan azok a motorok, melyek esetén a szerviz km óra állása maximum 500 km (+100) és az átadástól maximum 6 hónap (+1 hét) telt el. Ha a rögzítéskor bármelyik adat nagyobb, mint a fenti határadatok valamelyike, akkor ez a szerviz típus nem kerül a szerviz során rögzítésre (a következő, határadatoknak megfelelő szerviz kerül rögzítésre).
2-es típusú szerviz
Szerviz határadatok:
Ha nem volt a motornak 1-es típusú szervize | maximum 1000 km és maximum 12 hónap az átadástól |
Ha volt a motornak 1-es típusú szervize | 1000 km és 1-es típusú szerviz időpontja + 6 hónap |
A kettes típusú szerviz esetén már azt is vizsgáljuk, hogy volt-e 1-es típusú szervize a motornak. Tehát a típusok nem azonosak az ‘első” vagy “második” szavak hétköznapi használatával. Pl. az első szerviz megjelenéskor a motorban 420 km van, az átadástól 10 hónap telt el és nem volt korábban a motor szervizben, akkor kettes típusú lesz a felajánlott szerviz. Ugyanígy kettes típusú a felajánlás, ha az átadástól csak 5 hónap telt el, de a motorban 900 km van.
3-as típusú szerviz
Szerviz határadatok:
Ha nem volt a motornak 2-es típusú szervize | maximum 3000 km és maximum 18 hónap az átadástól |
Ha volt a motornak 2-es típusú szervize | maximum 3000 km és 2-es típusú szerviz időpontja + 6 hónap |
A 3-as típusú szerviz meghatározásánál nem feltétel, hogy legyen a motornak 1-es, vagy 2-es típusú szervize. Normál esetben egy motornak kellene lennie, 1-es típusú szerviznek (6 hónapon és 500 km-en belül), majd 6 hónap, vagy 1000 km elteltével 2-es típusú szerviznek és ezután újabb hat hónap, vagy +2000 km elteltével jönne a hármas típusú szerviz. Az intervallumoknál mindig a hamarabb bekövetkező (km, vagy eltelt idő) fogja meghatározni, hogy mikor változik a szerviz típus.
Természetesen szélsőséges esetekben elképzelhető, hogy például csak néhány km futással, de 15 hónapos korában jelenik meg először a motor és így kimarad az 1-es és 2-es szerviz típus is és az eleső szervize a motornak 3-as típus lesz.
Időszakos szerviz
Szerviz határadatok:
Ha nem volt a motornak 3-as típusú szervize | minimum 3000 km és minimum 18 hónap az átadástól |
Ha volt a motornak 3-as típusú szervize | 3-as típusú szerviz km óra állása +3000 km és 3-as típusú szerviz időpontja + 6 hónap |
Ha a motor minimum 3000 km-t futott, vagy idősebb, mint 18 hónap, akkor időszakos szervizeket lehet rögzíteni. Az eddig megismert szerviz típusok csak 3000 km futásteljesítményig és 18 hónapos korig voltak meghatározva. Ezután már egységes szerviztípusok szerepelnek csak (amit időszakos szerviznek hívunk), ami minden esetben + 3000 km (az előző szervizhez), vagy +6 hónap (szintén az előző szervizhez). Itt szintén az előbb bekövetkező határadat a mérvadó. Tehát pl. hiába fut relatíve keveset a motor, hat havonta akkor is időszakos szervizt kellene rögzíteni.
Garanciális feltételek
A fenti struktúra figyelembevételével a jótállási igény elfogadásának az alábbi feltételei vannak (alap feltétel, hogy a garancia igény beadása és az átadás dátuma között maximum 36 hónap telhet el, ha az átadás 2021.01.01-nél későbbi, egyébként 12 hónap):
600 km, max. 6 hónap az átadástól: | nincs feltétel, a garancia beadható |
1100 km, max 12 hónap az átadástól | a motornak volt 1-es típusú szervize |
3100 km, maximum 18 hónap az átadástól | a motornak volt 1-es és 2-es típusú szervize is |
3100 km felett | a motornak volt 1-es, 2-es és 3-as típusú szervize, valamint az időszakos szervizek és az időszakos szerviz és a 3-as típusú szerviz között maximum 6 hónap, vagy maximum 3100 km telt el. |
Amennyiben a garancia beadáskor a fenti feltételek nem teljesülnek nem lehet garanciális kérvényt beadni.
Valamennyi termékünkhöz a webshopunkon keresztül tud alkatész és tartozékot rendelni. A webáruházunk használata előtt kérjük olvassa el részletes tájékoztatónkat, melyet itt talál: webshop útmutató